onsdag 12 december 2012

Skillnaden mellan en Kommunal skola och en Friskola

Vi har gjort en intervju med rektorn på Morups friskola för att ta reda på skillnaden mellan kommunala skolor och friskolor.


Vad heter du?
Jag heter Margareta Pedersen och är rektor på Morups friskola.
Hur är det att var rektor på en (friskola)?
Det är roligt och utmanade för det mesta och jag har väldigt bra lärarlag och personal och roliga elever.
Vad skiljer sig mellan en friskola och en kommunal skola? Och varför tycker du det ?
Den allra största skillnaden som jag upplever är att det finns en mycket större grad av möjlighet att påverka sitt arbete. Det tar t.ex. inte så lång tid att fatta olika beslut, större flexibilitet på många olika områden såsom var man köper in saker, om man ska åka på utflykt eller göra ett evenemang. Större frihet men också stort eget ansvar och initiativtagande.
Vad tycker du är bäst? Friskola eller kommunal skola, och varför tycker du det?
Jag tycker nog varken eller. Jag skulle önska att hela svenska skolan fick mycket mer resurser  överhuvudtaget, för att kunna ge riktigt bra undervisning på alla nivåer.  Och - att skolan Verkligen kunde vara en skola som är likvärdig oavsett, om man går i friskola eller kommunal skola. Jag bekymrar mig om de, som inte får tillräckligt med hjälp i skolan för att det saknas pengar. Det hjälper inte så mycket, verkar det som, med datorer i skolan i stället för lärare.
Jag tror också på att om man ska kunna lära ut på många olika sätt, krävs det resurser och att "skolan" är en viktig plats för eleverna, hänger väl ihop med att och hur man har det bra på "sin" skola.
Har MorupsFriskola fått några bra rykten om sina elever?
Vad jag vet eller "hör" är barnen från Morups friskola trygga, duktiga och "bra" kamrater. Detta är ett jättefint betyg tycker jag, det är mycket viktigt att kunna samarbeta i världen. Så HEJJA alla gamla Morupselever ! ;)
Hur många elever finns det på eran skola?
I år har vi 50 elever i från Förskoleklass upp till åk 5. Det är viktigt för mig som rektor, att vi som jobbar där känner alla eleverna och det går ju bra med en så liten skola.
Kan du säga vad en friskola innebär?
Att driva en friskola betyder först och främst att man inte får sina elever bara för att skolan ligger i området där man bor. Att driva en friskola innebär att man måste vara bra, för att föräldrar ska välja just friskolan, i synnerhet om det finns kommunal skola på närmare håll.  Att arbeta i en friskola som lärare innebär kanske också att man ibland jobbar med andra saker, rent praktiskt ihop med eleverna när man ska ha ett kulturuppträde, eller byta klasser med varann när vi har slöjdtema. Men nu pratar jag om Morups friskola, det kan ju vara helt annorlunda på en annan friskola.

Av: Albert Svensson och Aron Bengtsson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar