onsdag 12 december 2012


X-Factor


Tv-serien X-Factor grundades av Simon Cowell år 2004. Nu, 8 år senare finns den i ett 20-tal olika länder. Istället för att fortsätta med Idol, som pågått i många år innan ville man satsa på något nytt. Det blev X-Factor. Idol och X-Factor är lika på många sätt, men det finns några saker som är olika också. Det som är mest olikt är nog att alla deltagare har en egen ”coach”. Den 9 september hade den premiär, och det blev många olika reaktioner. Jag tyckte inte att det var super bra i början, men fick mer intresse för det senare i programmet. En sak som jag tror har fångat mångas (mitt) intresse är att dom har haft många kända gästartister, t.ex. Olly Murs, Kesha och One Direction.

Vinnaren av detta årets X-Factor blev Awa Santesson-Sey. En femtonårig årig tjej ifrån Stockholm som sjunger som en gud. Jag skulle nästan vilja jämföra henne med Leona Lewis, vinnare av det brittiska x-factor 2006.
Awa vinner ett skivkontrakt värt 1 miljon kronor.

Enligt många är det mycket troligt att X-Factor Sverige inte får en till säsong. Tydligen för att det inte var så många tittare. Jag hoppas dock att det blir någon säsong till, Sverige behöver en bra musiktävling.

Tilda Carlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar